ورزش در دوران بارداری می تواند سلامت استخوانهای مادر و کودک را ارتقا دهد

9 جولای 2019- ویتامین D برای جذب کلسیم در روده مهم است. در دوران بارداری، ویتامین Dبه ویژه از نظر جذب کلسیم اضافی برای ساخت اسکلت جنین بیشتر اهمیت دارد. بنابراین کمبود ویتامینD  در دوران بارداری می تواند اثرات منفی بر سلامت استخوانهای مادر و کودک بر جا گذارد. همچنین هنگامیکه مقدار ویتامینD در بدن مادر کم یا مادر با کمبود ویتامین D مواجه است، خطر سایر پیامدهای منفی بهداشتی مانند دیابت بارداری و وزن کم در هنگام تولد وجود دارد.

تعداد کمی از زنان باردار از مکمل های ویتامین D استفاده می کنند

 مطالعات پیشین دکترMiriam K. Gustafsson  ، مشاور ارشد و دانشیار دانشگاه علوم و فناوری نروژ(NTNU)  نشاندادکه یک سوم زنان باردار در دو شهر بزرگ نروژ با کمبود ویتامین D مواجه بودند. تنها یک نفر از هر پنج زن شرکت کننده در این مطالعه از مکمل های این ویتامین مهم استفاده می کردند.

نتایج یک مطالعه ی دیگر از پایان نامه ی دکترای خانم Gustafsson نشان داد که ورزش می تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت ویتامین D در دوران بارداری داشته باشد. این یافته تأکید می کند که برای زنانی که بارداری های پیچیده ای ندارند، انجام ورزش منظم اهمیت دارد.با این حال، تفاوت در میزان ویتامینD در زنان بارداری که ورزش می کردند و کسانی که ورزش نمی کردند، اندک بود، بهمین دلیل محققان توصیه نمودند که ارتباط بین ورزش و ویتامین D در زنان باردار در مطالعات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر Gustafsson، گفت: ما نیاز به مطالعات مشابهی داریم تا بتوانیم با اطمینان درباره تأثیر ورزش در دوران حاملگی بر تولید ویتامین D سخن بگوییم. با این حال، بنظر می رسد که یافته های ما با یافته های قبلی در زنان غیر باردار سازگار است.او به یک مطالعه ی بزرگ در فرانسه (Touvier et al.)  که ارتباط بین فعالیت بدنی و سطح بالاتر ویتامین D در بزرگسالان را ثابت کرده بود، اشاره کرد. هنگامیکه تاثیرات خورشید و فعالیت ورزشی در فضای باز، را در نظر می گیریم میزان ویتامینD  در میان افرادی که حداقل یک ساعت پیاده روی یا فعالیت مشابهی را در هر روز انجام می دادند، 15 درصد بالاتر از زنانی بود که به صورت پراکنده به این نوع از فعالیتها می پرداختند. هنوز کاملا روشن نیست که چرا ویتامین D در ارتباط با ورزش افزایش می یابد و ما هنوز نمی دانیم که آیا این مکانیسم در زنان باردار و زنان غیر باردار مشابه است یا خیر. تعدادی از محققان معتقدند که عضلات می توانند به عنوان یک فضای ذخیره سازی برای ویتامین D عمل کنند، و ویتامین D می تواند در طول ورزش از عضلات آزاد شده و در نتیجه باعث افزایش ویتامین D  در خون شود.

او همچنین یادآوری نمود که ورزش منظم می تواند به افزایش دانسیته ی عضلات کمک کند و مقدار بیشتری ویتامین D به خون آزاد شود. چاقی همچنین با سطح ویتامین D کمتری در خون همراه است، این واقعیت توضیح می دهد که دسترسی به ویتامین D ذخیره شده در بافت چربی، دشوار است.

دلایل بسیاری برای ورزش زنان باردار سالم وجود دارد

در یک حاملگی طبیعی، فعالیت بدنی با شدت کم تا متوسط، هیچ خطری بهمراه ندارد و مزایای سلامتی خوبی برای مادر و جنین دارد.

ورزش در دوران بارداری می تواند با افزایش وزن بیش از حد مقابله کند و خطر اختلالات عضلانی و اسکلتی و بی اختیاری ادراری را کاهش دهد.

دیگر اثرات شناخته شده ی ورزش، کاهش خطر ابتلا به دیابت حاملگی و کاهش قند خون در زنان مبتلا به دیابت حاملگی است. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که فعالیت بدنی خطر افسردگی بارداری، فشار خون بالا، پره اکلامپسی و سزارین را کاهش می دهد.

مقامات بهداشتی نروژ توصیه می کنند که زنانی که پیش از بارداری ورزش نمی کرده اند باید به آرامی ورزش را در طول بارداری آغاز کرده و به تدریج میزان فعالیت بدنی خود را به 150 دقیقه تمرین با شدت متوسط در هفته رسانده، و مدت زمان فعالیت بدنی خود را به طور یکسان در طول هفته توزیع کنند (به عنوان مثال 30 دقیقه ورزش در پنج روز هفته). یک زن باردار باید شدت ورزش خود را به اندازه ای بالا ببرد که اندکی نفس کشیدن برایش دشوار شود، اما هنوز هم قادر به صحبت کردن باشد.

انتخاب یک فعالیت ورزشی بر اساس علایقتان بسیار مهم است و سبب می شود که در طول زمان، حفظ یک روال ورزشی، ساده تر گردد. همچنین توصیه می شود فعالیت بدنی را به عنوان بخشی از وظایف روزانه ی خود مهم دانسته و حتما انجام دهید.

منبع:

BMC Pregnancy and Childbirth. doi.org/10.1186/s12884-019-2220-z.

https://www.news-medical.net/news/20190709/Exercise-during-pregnancy-can-promote-bone-health-of-both-mother-and-child.aspx